7 lutego 2025
UCHWAŁA Nr XII/73/2025 RADY POWIATU W MRĄGOWIE Z DNIA 29.01.2025 r.
w sprawie: zamiaru likwidacji Sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Mrągowie.
Na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm) oraz art. 8 ust. 16, art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 89 ust. 1, 3 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.), uchwala się, co następuje:
§ 1.
Wyraża się zamiar likwidacji Sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Mrągowie, z siedzibą: ul. Mrongowiusza 65B, 11-700 Mrągowo, z dniem 31 sierpnia 2025 r.
§2.
Zobowiązuje się i upoważnia Zarząd Powiatu w Mrągowie do dokonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji Schroniska, w tym do zawiadomienia o zamiarze likwidacji Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty oraz wystąpienia do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty o opinię w sprawie likwidacji Schroniska.
§ 3.
Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy informacyjnej Bursy Międzyszkolnej w Mrągowie, tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Mrągowie oraz Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Mrągowie.
§ 4.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Mrągowie.
§ 5.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Zadanie własne, jakim jest prowadzenie Sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Mrągowie, Powiat Mrągowski otrzymał na mocy art. 1 pkt 6 lit. d ustawy z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 1998r. Nr 117 poz. 759), która weszła w życie 1 stycznia 1999 roku. Reforma samorządowa, będąca następstwem decentralizacji zadań oraz idące w ślad za nią zmiany kompetencyjne w oświacie, doprowadziły do wytworzenia sytuacji, w której zadania prowadzone dotychczas przez jeden organ centralny zostały rozdysponowane pomiędzy różne organy samorządowe.
Schronisko jest umiejscowione w Bursie Międzyszkolnej w Mrągowie. Jest placówką sezonową i może funkcjonować jedynie w miesiącach wakacyjnych - lipcu i sierpniu.
Sezonowe Szkolne Schronisko Młodzieżowe zawiesiło swoją działalność w trakcie pandemii COVID 19 w 2020 r. W kolejnych latach po zniesieniu obostrzeń Schronisko nie podjęło działalności, gdyż po oszacowaniu zysków okazywało się, że uruchomienie Schroniska jest nieopłacalne. Zainteresowanie noclegami w schronisku już przed wybuchem pandemii z roku na rok spadało. Znaczna część osób, które korzystały z noclegów to goście przyjeżdżający tylko na okres Pikniku Country, czyli na okres 3 dni.
Zainteresowanie wynajmem pokoi dla gości indywidualnych w okresie wakacji jest od wielu lat znikome. Jedyny termin o jaki goście pytali to czas trwania Pikniku Country. Od kilku lat odnotowuje się sporadyczne zapytania dotyczące możliwości skorzystania z oferty Schroniska. W ostatnie wakacje z placówką skontaktowały się jedynie dwie osoby chętne do skorzystania z możliwości noclegu. Baza noclegowa w mieście jest bardzo bogata i turyści wybierają kwatery prywatne o wyższym standardzie, a w podobnej cenie jak nocleg w schronisku.
Dużo większym zainteresowaniem cieszy się oferta dla młodzieżowych grup zorganizowanych, obozów sportowych, które w wakacje korzystają z noclegów i wyżywienia w Bursie. Bardziej opłacalne jest kwaterowanie grup niż gości indywidualnych. Zauważyć także należy, że koszt prowadzenia (dodatkowe etaty ) i utrzymania schroniska (środki czystości, dezynfekcja, media) przewyższa jego potencjalne dochody.
Ponadto uruchomianie schroniska na wakacje wiąże się zawsze z wykwaterowaniem lokatorów. Aby przygotować pokoje dla potencjalnych gości, lokatorzy musieli opuścić placówkę w połowie czerwca. Zysk z wynajmu pokoi lokatorskich jest zdecydowanie większy, niż z działalności Schroniska.
Schronisko na obecną chwilę nie posiada żadnego majątku własnego i nie zatrudnia też żadnego pracownika.
Przywołane w podstawie prawnej uchwały przepisy regulują materię przedmiotu. Zgodnie z art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107, z późn. zm.) do właściwości rady powiatu należy m.in. tworzenie, przekształcanie i likwidacja jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek.
Z kolei art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 737 z póź. zm.), dalej: u.p.o., daje radzie powiatu kompetencje w zakresie tworzenia, reorganizacji i likwidacji jednostek oświatowych. Zgodnie z art. 89 ust. 8 u.p.o. stanowi, że przepisy w zakresie likwidacji szkół stosuje się odpowiednio do placówek publicznych, z wyjątkiem warunku o likwidacji z końcem roku szkolnego, wobec czego zastosowanie ma art. 89 ust. 3 u.p.o. zobowiązujący organ prowadzący do zawiadomienia o tym zamiarze właściwego kuratora oświaty i uzyskania jego pozytywnej opinii. Procedura likwidacji Sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Mrągowie rozpoczyna się od podjęcia uchwały intencyjnej. Uchwała ta jednocześnie upoważnia Zarząd Powiatu do dokonania czynności niezbędnych do przeprowadzenia likwidacji Schroniska, w tym do zawiadomienia o zamiarze likwidacji Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty oraz wystąpienia do niego o opinię w sprawie likwidacji schroniska.
Mając na uwadze powyższe - zasadnym jest podjęcie uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Sezonowego Szkolnego Schroniska Młodzieżowego w Mrągowie.
Uchwała w wersji elektronicznej
UCHWAŁA Nr XII/73/2025 RADY POWIATU W MRĄGOWIE Z DNIA 29.01.2025 r. (PDF, 140 KB)
Metryczka
Wytworzono: | 2025-02-07 13:31 | przez: Biuro Rady |
---|---|---|
Opublikowano: | 2025-02-07 13:31 | przez: Grzegorz Cendrowski |
Podmiot udostępniający: | Starostwo Powiatowe w Mrągowie | |
Odwiedziny: | 36 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.