Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Czwartek, 2024-04-25 ( Imieniny: Jarosława, Marka)

Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Mrągowie - Uchwała nr XXXV/152/2020 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 14 grudnia 2020 r.

Uchwała nr XXXV/152/2020 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 14 grudnia 2020 r.

w sprawie: ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie na obszarze powiatu mrągowskiego oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu w 2021 roku.

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), oraz art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, (Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.) Rada Powiatu w Mrągowie uchwala, co następuje:

§ 1

  1. Za usunięcie pojazdu w trybie art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 110 z późn. zm.) ustala się opłaty (brutto) w wysokości:
    1. rower lub motorower 123,00 zł
    2. motocykl 242,00 zł
    3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 492,00 zł
    4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t 615,00 zł
    5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t 897,90 zł
    6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t 1353,00 zł
    7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne 1599,00 zł
  2. Za przechowywanie pojazdu usuniętego na parkingu strzeżonym, wyznaczonym przez Starostę Mrągowskiego, ustala się opłatę (brutto) za każdą dobę w wysokości:
    1. rower lub motorower 23,00 zł
    2. motocykl 31,00 zł
    3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 44,00 zł
    4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t 57,00 zł
    5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t 83,00 zł
    6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t 148,00 zł
    7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne 217,00 zł

§ 2

  1. Ustala się koszty, o których mowa w art. 130a ust. 2a ustawy Prawo o ruchu drogowym w wysokości 50% opłat określonych w § 1 ust. 1, uwzględniając rodzaj pojazdu.
  2. Do pokrycia tych kosztów obowiązany jest właściciel pojazdu w przypadku, gdy odstąpiono od usunięcia pojazdu, gdy po wydaniu dyspozycji usunięcia ustały przyczyny jego usunięcia.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 4

Traci moc uchwała nr XX/92/2019 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 17 grudnia 2019 r.  w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie na obszarze powiatu mrągowskiego oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu w 2020 roku (Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 2020 r. poz. 1220).

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2021 r.

Przewodniczący Rady Powiatu
Roman Rapkowski

UZASADNIENIE

Zaproponowana w treści uchwały wysokość opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie oraz wysokość kosztów, które musi pokryć właściciel w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu są konsekwencją szczegółowej analizy przesłanek ustawowych oraz ich odniesienia do realiów powiatu. Zgodnie z art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym rada powiatu przy podejmowaniu uchwały w sprawie wysokości opłat ma obowiązek uwzględnienia kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu oraz konieczności sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg i ich przechowywaniem. Są to jedyne przesłanki materialnoprawne kształtujące treść uchwały podejmowanej na podstawie art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym. Zgodzić się zatem należy z Naczelnym Sądem Administracyjnym, który w wyroku z dnia 13 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 1916/16 wskazał, że niedopuszczalne jest kierowanie się przy ustalaniu wysokości opłat dodatkowymi przesłankami nie wymienionymi w treści przywołanego przepisu, np. przesłanką zapewnienia dodatkowych wpływów budżetowych. Takie inne przesłanki nie były brane pod uwagę przy tworzeniu przedłożonego projektu uchwały. Uwzględnione zostały natomiast przesłanki wskazane w delegacji ustawowej:

  • koszty usuwania pojazdów:
    Usuwanie pojazdów jest zadaniem przekazanym Powiatowemu Zarządowi Dróg, który w wyniku zamówienia publicznego wyłonił firmę zajmującą się usuwaniem pojazdów.
    Koszt usunięcia pojazdu zaproponowany w uchwale jest równy cenie usunięcia pojazdu określonej przez firmę, która będzie dokonywała usunięcia pojazdów.
    Firmę dokonującą usuwania pojazdów wybrano w trybie rozeznania rynku. Ceny za usunięcie pojazdów są równe stawkom określonym w uchwale.
  • koszty przechowywania pojazdów
    Pojazdy są przechowywane na terenie Powiatowego Zarządu Dróg.
    Głównym elementem kosztów związanych z przechowywaniem pojazdów są koszty dozoru osobowego i konieczność zapewnienia całodobowej gotowości przyjęcia usuniętych pojazdów.
    Na rok 2021 r. zgodnie z planem zamówień publicznych na dozór i sprzątanie obiektów PZD przewidziano kwotę ponad 100 000 zł, co w większości stanowią koszty osobowe związane z zapewnieniem gotowości do przyjęcia usuniętych pojazdów.
    Wpływy z tytułu przechowywania pojazdów do końca września 2020 r. wyniosły 2 142 zł co stanowi niewielką część kwoty przeznaczonej na dozór obiektu.
    Gdyby nie obowiązek całodobowego przyjęcia usuniętego pojazdu to można byłoby zastosować inne metody zabezpieczenia obiektu PZD co obniżyłoby koszty dozoru, a zaoszczędzone środki przeznaczyć na inne cele.
  • konieczność sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz przechowywaniem usuniętych pojazdów.
    Należy zatem rozważyć co jest celem zadania publicznego polegającego na usuwaniu pojazdów z dróg w trybie art. 130a i – będącego konsekwencją usunięcia – przechowywania pojazdu. Oczywiście za cel nie należy uznać usunięcia per se; analiza przesłanek usunięcia pozwala stwierdzić, że celem tym jest, co do zasady, zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Większość przesłanek można bowiem ująć w dwóch grupach:
    • o   pozostawienie pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i stanowi dolegliwość dla innych, w szczególności utrudnia ruch lub zagraża bezpieczeństwu;
    • o   zatrzymanie pojazdu, który z różnych względów – związanych zarówno z pojazdem, jak i z osobą nim kierującą – nie powinien się w danym miejscu lub okolicznościach poruszać.

Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wynikać powinno nie tylko z samego faktu likwidacji stanu zagrażającego bezpieczeństwu, lecz również poprzez prewencję indywidualną, jak i ogólną. Warto odnotować, że zwrócił na ten aspekt Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który w wyroku z dnia 14 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Gl 387/14 stwierdził: „Wysokość stawek za przechowywanie pojazdów usuwanych z drogi jest ustalana na podstawie art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym, które różnią się w sposób zdecydowany od stawek opłat pobieranych na innych parkingach ma na celu nie tylko zwrot kosztów poniesionych przez dozorców i należne im z tego tytułu wynagrodzenie, ale przede wszystkim dyscyplinowanie właścicieli czy dysponentów usuwanych z drogi pojazdów stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, bądź naruszających inne przepisy.” Nie należy tego mylić z sankcyjnym charakterem opłaty, lecz właśnie upatrywać w tym działania sprzyjającego sprawności realizacji zadania określonego w art. 130a Prawa o ruchu drogowym. Sprawność będzie zatem polegała na nie tylko na szybkim usuwaniu pojazdów, lecz przede wszystkim na minimalizacji ogólnej liczby przypadków, w których istnieje konieczność usunięcia pojazdu z drogi.

Dodać należy, że w przywoływanym już wyroku z dnia 13 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 1916/16, NSA słusznie zauważył, że wpływ przesłanek wymienionych w delegacji ustawowej na ostateczne rozstrzygnięcie podejmowane przez radę powiatu wyznaczony jest obowiązkiem ich wzięcia pod uwagę, co daje radzie powiatu pewną elastyczność w kształtowaniu treści uchwały.

Uwzględniając przesłanki zawarte w art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym i korzystając z przyznanej elastyczności kształtowania opłat zostały one zaproponowane w wysokości zgodnej z przedłożonym projektem.

Proponowane stawki będą obowiązywały od 1 stycznia 2021 r.

Wersja elektroniczna uchwały

ikona pliku pdfUchwała nr XXXV/152/2020 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 14 grudnia 2020 r. (PDF, 131.3 KB)

Data i miejsce publikacji:

DZ. URZ. WOJ. WARM-MAZ 2021.582 Ogłoszony: 05.02.2021 - ikona pliku pdfPDF ogłoszony

Traci moc

Uchwała nr XX/92/2019 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 17 grudnia 2019 r.

 

Autor: Rada Powiatu

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2020-12-29 09:33przez: Rada Powiatu
Opublikowano:2020-12-29 12:15przez: Magdalena Żebrowska
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Mrągowie
Odwiedziny:545

Rejestr zmian

  • Brak wpisów.

Banery/Logo