Biuro Rzeczy Znalezionych działa w oparciu o:
- Ustawę z dnia 20 lutego 2015r. – o rzeczach znalezionych (Dz. U. 2015, poz. 397);
- Ustawę z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny (Dz.U. 2017.459 t.j.).
Jednocześnie informuję, że:
- Osoby, które roszczą sobie prawo do wymienionych rzeczy, winny zgłosić się do Biura Rzeczy Znalezionych Starostwa Powiatowego w Mrągowie Wydział Organizacji i Kadr (II piętro, pokój nr 30), tel. 897410151;
- Rzecz znaleziona zostanie wydana pod warunkiem dokładnego określenia jego wyglądu, znaków szczególnych i podania cech świadczących, że przedmiot jest własnością danej osoby (dowód zakupu, numery seryjne, własne oznaczenia itp.);
- Koszty przechowywania i sprzedaży rzeczy oraz utrzymania go w należytym stanie, a także koszty zawiadomień i poszukiwań ponosi uprawniony do odbioru. Rzecz może być wydana po uiszczeniu przez uprawnionego wyżej wymienionych kosztów;
- Rzeczy znalezione przechowywane są w magazynie Biura Rzeczy Znalezionych Starostwa Powiatowego w Mrągowie;
- Wezwanie do odbioru rzeczy przyjętych na przechowanie do Biura Rzeczy Znalezionych Starostwa Powiatowego w Mrągowie, zostaje wywieszone na tablicy ogłoszeń w budynku Starostwa Powiatowego w Mrągowie oraz opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Mrągowie.
Do Biura Rzeczy Znalezionych przyjmuje się:
- rzeczy znalezione na terenie powiatu mrągowskiego;
- rzeczy znalezione, których wartość szacunkowa przekracza 100 zł, chyba, że są to rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej;
- pieniądze, papiery wartościowe, kosztowności, takie jak: złoto, platyna, srebro, w tym monety, wyroby użytkowe ze złota, platyny lub srebra, kamienie szlachetne, perły oraz koral – o ile znalazca nie zna osoby uprawnionej do ich odbioru lub nie zna miejsca jej pobytu;
- rzeczy, których cechy zewnętrzne lub umieszczone na nich znaki szczególne wskazują, że stanowią one sprzęt lub ekwipunek wojskowy, a także dokumenty wojskowe, a w szczególności legitymacje, książeczki lub zaświadczenia wojskowe albo karty powołania – przekazując niezwłocznie najbliższej jednostce organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej;
- rzeczy znalezione w budynku publicznym, innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności albo środku transportu publicznego – dostarczone przez zarządcę, który przekazuje rzecz do Biura po upływie 3 dni od dnia otrzymania rzeczy od znalazcy (zastosowanie ma przepis pkt. 1).
Do Biura Rzeczy Znalezionych nie przyjmuje się:
- rzeczy o wartości szacunkowej nieprzekraczającej 100 złotych, chyba że są to rzeczy o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej;
- gdy istnieją podstawy do uznania, że rzecz znaleziona została porzucona z zamiarem wyzbycia się własności;
- rzeczy, których posiadanie wymaga pozwolenia, w szczególności broń, amunicja, materiały wybuchowe albo dowody osobiste lub paszporty – zawiadomienie o znalezieniu tego rodzaju rzeczy czy dokumentów, a także ich znalazcy, Biuro przyjmuje od jednostki organizacyjnej Policji;
- zwierząt, które zabłąkały się lub uciekły.
Odmowa przyjęcia rzeczy przez Biuro Rzeczy Znalezionych uprawnia znalazcę albo zarządcę budynku, pomieszczenia albo środka transportu publicznego do postąpienia z rzeczą według swojego uznawania.
Zasady wydawania rzeczy znalezionych osobie uprawnionej do odbioru rzeczy (właściciel):
- Osoba uprawniona do odbioru rzeczy przed wydaniem rzeczy zobowiązana jest złożyć oświadczenie o zagubieniu rzeczy z uwzględnieniem czasu i miejsca zagubienia oraz jej opisu, tj. cech charakterystycznych.
- W razie wystąpienia kosztów przechowywania oraz utrzymania rzeczy w należytym stanie, a także kosztów poszukiwania osoby uprawnionej do odbioru rzeczy – przed wydaniem rzeczy z Biura Rzeczy Znalezionych właściciel rzeczy zobowiązany będzie do uiszczenia tych kosztów i okazania dowodu dokonania opłaty.
- Po wydaniu rzeczy osobie uprawnionej Biuro Rzeczy Znalezionych niezwłocznie zawiadomi znalazcę, który zażądał znaleźnego, o wydaniu rzeczy osobie uprawnionej do jej odbioru oraz o jej adresie zamieszkania albo siedziby.
Zasady wydawania rzeczy znalezionych znalazcom:
- W przypadku, gdy rzecz znaleziona nie zostanie odebrana przez osobę uprawnioną do jej odbioru w ciągu roku od dnia doręczenia jej wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania do odbioru – w ciągu dwóch lat od dnia znalezienia rzeczy, Biuro Rzeczy Znalezionych zawiadomi o tym znalazcę oraz wezwie go do odbioru rzeczy w określonym terminie (nie krótszym jednak niż 2 tygodnie).
- Wydanie rzeczy znalazcy nastąpi po wcześniejszym poinformowaniu znalazcy o kosztach przechowywania i utrzymania rzeczy w należytym stanie oraz o kosztach poszukiwania osoby uprawnionej do odbioru rzeczy, a także po uiszczeniu przez znalazcę tych kosztów.
- Znalazcy nie przysługuje wydanie rzeczy znalezionej, o ile stanowi ona zabytek lub materiał archiwalny.
W przypadku nie odebrania przez znalazcę rzeczy w określonym terminie, jej właścicielem stanie się powiat mrągowski.