2 października 2024
UCHWAŁA Nr VII/39/2024 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 25 września 2024r.
w sprawie: rozpatrzenia petycji.
Na podstawie art. 16 a ust. 1, art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 107) oraz art. 2 ust. 3, art. 9 ust. 2
i art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 870), uchwala się co następuje:
§ 1
Postanawia się nie uwzględnić petycji złożonej w dniu 22 lipca 2024 r. w interesie publicznym o wprowadzenie audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu w Mrągowie oraz udostępniania zapisu w BIP i w inny sposób zwyczajowo przyjęty, nie później niż na 7 dni od dnia posiedzenia komisji.
§ 2
Uzasadnienie sposobu załatwienia petycji, o której mowa w § 1 oraz podjętego rozstrzygnięcia, zawiera załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Powiatu w Mrągowie.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Stanowisko Rady Powiatu w Mrągowie w sprawie podjętego rozstrzygnięcia dotyczącego petycji
Dnia 22 lipca 2024 r. do Rady Powiatu w Mrągowie wpłynęła petycja złożona w interesie publicznym o wprowadzenie audiowizualnej rejestracji przebiegu obrad komisji Rady Powiatu w Mrągowie oraz udostępniania zapisu w BIP i w inny sposób zwyczajowo przyjęty, nie później niż na 7 dni od dnia posiedzenia komisji.
Zgodnie z art. 16 a ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2024r., poz. 107), rada powiatu rozpatruje: skargi na działania zarządu powiatu i powiatowych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji, w związku z czym Przewodniczący Rady Powiatu w Mrągowie skierował petycję do przedmiotowej Komisji.
Po analizie stanu prawnego i obowiązków wynikających z przepisów prawa, a także ze względu na kwestie techniczne i organizacyjne związane z realizacją postulatu, Komisja postanowiła nie uwzględnić petycji i takie stanowisko zostało przedłożone Radzie Powiatu w Mrągowie.
W art. 15 ust. 1a wyżej wspomniana ustawa nakłada obowiązek nagrywania i upubliczniania obrad wyłącznie rady powiatu, nie rozszerzając tego obowiązku na posiedzenia komisji. Brak jest ustawowego obowiązku rejestracji i transmisji obrad komisji.
Obowiązujące przepisy, w szczególności ww. ustawa o samorządzie powiatowym w art. 8a określa jawność działania organów powiatu. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw. Jawność działania organów powiatu obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady powiatu i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów powiatu i komisji rady powiatu. Zgodnie z art. 51. Statutu Powiatu Mrągowskiego stanowiącego Załącznik do uchwały Nr LXXVIII/372/2023 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 26 października 2023r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Mrągowskiego (Dz.Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2023 r. poz. 5475), komisje Rady Powiatu w Mrągowie działają zgodnie z planem pracy zatwierdzonym przez radę. W związku z tym mieszkańcy, którzy zainteresowani są pracą radnych w Komisjach, wstępem na posiedzenia, z dużym wyprzedzeniem mogą zapoznać się z tematyką, jaka podejmowana jest w określonym terminie, a każdorazowo przed posiedzeniem Przewodniczący Komisji ustala porządek obrad, który dokładnie określa przedmiot posiedzenia.
Jeśli chodzi o podnoszone w petycji podejmowanie przez mieszkańców wyboru kogo obdarzyć zaufaniem do reprezentowania ich w samorządzie, weryfikacja kandydatów nie musi odbywać się jedynie poprzez śledzenie uczestnictwa radnych w sesjach, czy w posiedzeniach komisji. W ramach sprawowanego mandatu radny powinien utrzymywać stałą więź z mieszkańcami oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmować zgłaszane przez mieszkańców powiatu postulaty i przedstawiać je organom powiatu do rozpatrzenia, co określa art. 21 ustawy o samorządzie powiatowym, precyzujący status prawny radnego. Może to realizować m.in. poprzez spotkania z lokalną społecznością, czy prowadzenie dyżurów.
Zauważyć należy także, że wprowadzenie audiowizualnej rejestracji posiedzeń komisji wiązałoby się z koniecznością zapewnienia odpowiedniego sprzętu technicznego, a także z dodatkowym nakładem pracy związanym z obsługą transmisji, archiwizacją nagrań oraz ich dostosowaniem do wymogów ustawy o dostępności cyfrowej. Biorąc pod uwagę zakres tematów, które są przedmiotem obrad komisji, należy również wskazać konieczność ochrony danych osobowych i informacji prawnie chronionych, w tym tajemnicy zawodowej czy handlowej, które mogłyby zostać ujawnione podczas nagrywania. Zapewnienie skutecznej anonimizacji takich danych podczas transmisji audiowizualnej wymaga dodatkowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych.
W świetle powyższego Rada Powiatu w Mrągowie, kierując się obowiązującym prawem oraz względami organizacyjnymi i finansowymi, postanawia nie uwzględniać przedmiotowej petycji.
Uchwała w wersji elektronicznej
UCHWAŁA Nr VII/39/2024 RADY POWIATU W MRĄGOWIE Z DNIA 25.09.2024 r. (PDF, 33 KB)
Załącznik nr 1 (PDF, 114 KB)
Metryczka
Wytworzono: | 2024-10-02 13:50 | przez: Biuro Rady |
---|---|---|
Opublikowano: | 2024-10-02 13:50 | przez: Grzegorz Cendrowski |
Podmiot udostępniający: | Starostwo Powiatowe w Mrągowie | |
Odwiedziny: | 173 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.