27 marca 2013
Uchwała nr XXXI/207/2013 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 21 marca 2013r.
w sprawie: stanowiska dotyczącego zapowiadanej likwidacji linii kolejowej na trasie Czerwonka – Mrągowo - Ełk
Na podstawie § 16 ust. 2 Statutu Powiatu Mrągowskiego Rada Powiatu w Mrągowie wyraża następujące stanowisko:
§ 1
Rada Powiatu w Mrągowie z wielkim niepokojem przyjmuje informacje o zatwierdzeniu przez Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych listy linii kolejowych, które mają zostać definitywnie wyłączone z eksploatacji w grudniu tego roku.
Z około 100 linii kolejowych o łącznej długości 2000 km wyłączono również jedyną, przebiegającą przez powiat mrągowski linię Czerwonka – Ełk na odcinku Czerwonka – Orzysz o długości 84.9 km. Definitywne wyłączenie tej linii z eksploatacji spowoduje w niedługim czasie jej istotną dekapitalizację: zniszczenie nasypów, kradzież szyn, podkładów, oraz innych elementów tej infrastruktury. W przyszłości odbudowanie takiej linii kolejowej będzie bardzo kosztowne i przez to niemożliwe do odtworzenia.
Powiat mrągowski to miejsce, które ze względu na ogromne walory naturalnego środowiska jest i pozostanie obszarem w którym największy rozwój i znaczenie będzie miała turystyka. Ta linia kolejowa przebiega przez bardzo znane turystycznie miejscowości, takie jak Mikołajki i Mrągowo. Kolej to środek transportu, który szczególnie służy rozwojowi turystyki i przemysłu. Pobytem na Mazurach są zainteresowani nie tylko turyści z zachodniej i południowej Polski, ale również mieszkańcy Białegostoku i okolic. Połączenie komunikacyjne Białegostoku z Mazurami jest bardzo słabe.
Kolej w Europie Zachodniej jest wiodącym przewoźnikiem pasażerów i znaczącym środkiem transportowym towarów. Jest ciągle rozwijana i unowocześniana i w takim kierunku powinna również zmierzać Polska.
W okresie 2007 – 2013 nie wykorzystano olbrzymich sum z dotacji Unii Europejskiej przeznaczonych na rozwój infrastruktury kolejowej. W okresie 2014 – 2020 środki na rozwój kolei będą jeszcze większe.
Kolej jest tańszym i szybszym środkiem transportu niż transport drogowy, jest od niego bardziej sprzyjająca środowisku naturalnemu. Nie można pozostawić wszystkie połączenia tylko transportowi drogowemu. Nasze drogi nie są przystosowane do przejęcia coraz intensywniejszego ruchu. Ciężkie TIR-y w niedługim czasie zniszczą istniejące drogi. Ogromne kwoty wydatkowano na obiekt inżynierski (wiadukt) wybudowany na trasie zachodniej obwodnicy Mrągowa, a przebiegający właśnie nad linią kolejową przeznaczoną do likwidacji – w jakim celu?
Powiat Mrągowski nie może być pozbawiony połączenia kolejowego. Jego brak zahamuje rozwój powiatu, jako znanego ośrodka turystycznego oraz wpłynie negatywnie na sytuację społeczno-gospodarczą.
Stanowisko Rady Powiatu w Mrągowie w tej sprawie jest głosem społeczności Powiatu Mrągowskiego, która nie wyraża zgody na dalszą marginalizację naszego regionu, ograniczenie jego rozwoju ekonomicznego, a tym samym wzrost i tak już wysokiego bezrobocia.
Powyższe stanowisko przekazujemy do wiadomości:
- Prezesowi Rady Ministrów
- Ministrowi Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Wojewodzie Warmińsko - Mazurskiemu
- Marszałkowi Warmińsko – Mazurskiemu
Mediom:
- Kurier Mrągowski – Gazeta Olsztyńska
- Gazeta Wyborcza
- Radio Planeta
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wersja elektroniczna uchwały
Uchwała nr XXXI/207/2013 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 21 marca 2013r. (43,8 KB)
Metryczka
Wytworzono: | 2015-08-13 13:48 | przez: Rada Powiatu |
---|---|---|
Opublikowano: | 2013-03-27 00:00 | przez: Magdalena Żebrowska |
Zmodyfikowano: | 2018-09-04 19:14 | przez: |
Podmiot udostępniający: | Starostwo Powiatowe w Mrągowie | |
Odwiedziny: | 832 |
Rejestr zmian
- [2018-09-04 19:14:45]Magdalena ŻebrowskaEdycja elementu
- [2013-03-27 15:06:08]Magdalena ŻebrowskaUdostępnienie informacji