Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Poniedziałek, 2024-05-06 ( Imieniny: Beniny, Filipa)

Biuletyn Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Mrągowie - Uchwała nr L/224/2021 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 21 grudnia 2021 r.

Uchwała nr L/224/2021 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 21 grudnia 2021 r.

w sprawie: ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie na obszarze powiatu mrągowskiego oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu w 2022 roku.

Na podstawie art. 12 pkt 11, ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 z późn. zm.), oraz art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. ustawa prawo o ruchu drogowym, (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.) Rada Powiatu uchwala, co następuje:

§ 1

  1.  Za usunięcie pojazdu w trybie art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.) ustala się opłaty (brutto) w wysokości:
    1. rower lub motorower 110,70 zł
    2. motocykl 232,47 zł
    3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 466,17 zł
    4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t 638,37 zł
    5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t 884,37 zł
    6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t 1327,17 zł
    7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne 1205,40 zł
    8. . hulajnoga elektryczna 110,70 zł
  2. Za przechowywanie pojazdu usuniętego na parkingu strzeżonym, wyznaczonym przez Starostę Mrągowskiego, ustala się opłatę (brutto) za każdą dobę w wysokości:
    1. rower lub motorower 24,00 zł
    2. motocykl 33,00 zł
    3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t 46,00 zł
    4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t 60,00 zł
    5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t 86,00 zł
    6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t 154,00 zł
    7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne 225,00 zł
    8. hulajnoga elektryczna 24,00 zł

§ 2

  1. Ustala się koszty, o których mowa w art. 130a ust. 2a ustawy Prawo o ruchu drogowym w wysokości 50% opłat określonych w § 1 ust. 1, uwzględniając rodzaj pojazdu.
  2. Do pokrycia tych kosztów obowiązany jest właściciel pojazdu w przypadku, gdy odstąpiono od usunięcia pojazdu, gdy po wydaniu dyspozycji usunięcia ustały przyczyny jego usunięcia.

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Mrągowie.

§ 4

Traci moc uchwała nr XXXV/152/2020 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich przechowywanie na obszarze powiatu mrągowskiego oraz wysokości kosztów w przypadku odstąpienia od wykonania dyspozycji usunięcia pojazdu w 2021 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 2021 r. poz. 582).

§ 5

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2022 r.

Przewodniczący Rady Powiatu

Roman Rapkowski

UZASADNIENIE

Zaproponowana w treści uchwały wysokość opłat za usunięcia pojazdu z drogi i jego przechowywanie oraz wysokość kosztów, które musi pokryć właściciel w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu są konsekwencją szczegółowej analizy przesłanek ustawowych oraz ich odniesienia do realiów powiatu. Zgodnie z art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym rada powiatu przy podejmowaniu uchwały w sprawie wysokości opłat ma obowiązek uwzględnienia kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu oraz konieczności sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg i ich przechowywaniem. Są to jedyne przesłanki materialnoprawne kształtujące treść uchwały podejmowanej na podstawie art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym. Zgodzić się zatem należy z Naczelnym Sądem Administracyjnym, który w wyroku z dnia 13 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 1916/16 wskazał, że niedopuszczalne jest kierowanie się przy ustalaniu wysokości opłat dodatkowymi przesłankami nie wymienionymi w treści przywołanego przepisu, np. przesłanką zapewnienia dodatkowych wpływów budżetowych. Takie inne przesłanki nie były brane pod uwagę przy tworzeniu przedłożonego projektu uchwały. Uwzględnione zostały natomiast przesłanki wskazane w delegacji ustawowej:

  • koszty usuwania
    Zadanie usuwania pojazdów jest zlecone przez Powiatowy Zarząd Dróg dla podmiotu wyłonionego w trybie zapytania ofertowego. Na rok 2022 złożono zapytanie do 3 podmiotów, a ofertę przedstawił tylko jeden.
    Zaproponowane w uchwale stawki są w wysokości stawek zaproponowanych przez podmiot wykonujący zadanie.
    Do końca września 2021 r. wydatki za usunięcie pojazdów wyniosły 2 583 zł, a wpływy z tytułu opłat za usunięcie pojazdów 1 584 zł.
    Przedstawione powyżej koszty stanowią dolne ograniczenie wysokości uchwalanych stawek, gdyż przyjęcie ich na poziomie niższym oznaczałoby konieczność dofinansowania z dodatkowych środków kosztów usunięcia każdego z pojazdów – niezależnie od występującego deficytu na realizacji zadania jako całości, a wynikającego z niemożliwości wyegzekwowania kosztów związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdów nie odebranych w terminie przez osoby uprawnione.
  • koszty przechowywania pojazdów
    Pojazdy są przechowywane na terenie Powiatowego Zarządu Dróg.
    Głównym elementem kosztów związanych z przechowywaniem pojazdów są bieżące koszty utrzymania obiektu i zapewnienia bezpiecznego miejsca do przechowywania pojazdów.
    Wpływy z tytułu przechowywania pojazdów do końca września 2021 r. wyniosły 440 zł co stanowi część kwoty przeznaczonej na dozór obiektu.
    W związku z powyższym należy zastosować maksymalne stawki za przechowywanie pojazdów.
  • konieczność sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz przechowywaniem usuniętych pojazdów.
    Tak sformułowana wytyczna wymaga wcześniejszego wyjaśnienia użytego w niej pojęcia „sprawność realizacji zadań”. Sprawność działań jest podstawowym pojęciem prakseologii. W zastosowaniach praktycznych największe znaczenie ma podejście syntetyczne odnoszące się do ogółu wszystkich walorów danego działania rozpatrywanych łącznie – nie zaś podejście uniwersalne (sprawność jako pojęcie abstrakcyjne), czy manipulacyjne (odnoszące się do poszczególnych czynności) (por. T.Kotarbiński, Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk, 1973, s. 373-374). W klasycznym podejściu na sprawność działania składają się (por. Organizacja i zarządzanie, p.zb. p.red. M.Przybyły, Akademia Ekonomiczna, Wrocław 2001, s. 43):
    • skuteczność wyrażająca zgodność wyniku z celem;
    • ekonomiczność – wyrażająca stosunek wyniku użytecznego do kosztu. Działanie jest uznawane za ekonomiczne, gdy ekonomiczna wartość wyniku jest wyższa niż wysokość poniesionych w związku z tym kosztów.

Należy zatem rozważyć co jest celem zadania publicznego polegającego na usuwaniu pojazdów z dróg w trybie art. 130a i – będącego konsekwencją usunięcia – przechowywania pojazdu. Oczywiście za cel nie należy uznać usunięcia per se; analiza przesłanek usunięcia pozwala stwierdzić, że celem tym jest, co do zasady, zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Większość przesłanek można bowiem ująć w dwóch grupach:

  • pozostawienie pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i stanowi dolegliwość dla innych, w szczególności utrudnia ruch lub zagraża bezpieczeństwu;
  • zatrzymanie pojazdu, który z różnych względów – związanych zarówno z pojazdem, jak i z osobą nim kierującą – nie powinien się w danym miejscu lub okolicznościach poruszać.

Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wynikać powinno nie tylko z samego faktu likwidacji stanu zagrażającego bezpieczeństwu, lecz również poprzez prewencję indywidualną, jak i ogólną. Warto odnotować, że zwrócił na ten aspekt Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który w wyroku z dnia 14 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Gl 387/14 stwierdził: „Wysokość stawek za przechowywanie pojazdów usuwanych z drogi jest ustalana na podstawie art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym, które różnią się w sposób zdecydowany od stawek opłat pobieranych na innych parkingach ma na celu nie tylko zwrot kosztów poniesionych przez dozorców i należne im z tego tytułu wynagrodzenie, ale przede wszystkim dyscyplinowanie właścicieli czy dysponentów usuwanych z drogi pojazdów stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, bądź naruszających inne przepisy.” Nie należy tego mylić z sankcyjnym charakterem opłaty, lecz właśnie upatrywać w tym działania sprzyjającego sprawności realizacji zadania określonego w art. 130a Prawa o ruchu drogowym. Sprawność będzie zatem polegała na nie tylko na szybkim usuwaniu pojazdów, lecz przede wszystkim na minimalizacji ogólnej liczby przypadków, w których istnieje konieczność usunięcia pojazdu z drogi. Będzie to zarówno skuteczne (osiągnięcie celu związanego z bezpieczeństwem), jak i ekonomiczne.
Dodatkowo z aspektem ekonomiczności wiąże się ujęcie w kalkulacji opłat różnicy między ogólnymi kosztami realizacji zadania, a realnie uzyskanymi dochodami – zarówno z opłat, o których mowa w art. 130a ust. 5c, jak i zwrotu kosztów, o których mowa w art. 130a ust. 10h Prawa o ruchu drogowym. Przyjąć bowiem należy, że pod pojęciem kosztu występującego w definicji ekonomiczności należy rozumieć dodatkowy koszt ponoszony ze środków publicznych. Im ten koszt jest mniejszy, tym ekonomiczność, a zatem i sprawność realizacji zadania jest wyższa.
Tutaj można przeprowadzić analizę dotyczącą kosztów ponoszonych przez powiat – nie skompensowanych źródłami wymienionymi wyżej.

Dodać należy, że w przywoływanym już wyroku z dnia 13 stycznia 2017 r., sygn. I OSK 1916/16, NSA słusznie zauważył, że wpływ przesłanek wymienionych w delegacji ustawowej na ostateczne rozstrzygnięcie podejmowane przez radę powiatu wyznaczony jest obowiązkiem ich wzięcia pod uwagę, co daje radzie powiatu pewną elastyczność w kształtowaniu treści uchwały.
Uwzględniając przesłanki zawarte w art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym i korzystając z przyznanej elastyczności kształtowania opłat zostały one zaproponowane w wysokości zgodnej z przedłożonym projektem.

Proponowane stawki będą obowiązywały od 1 stycznia 2022 r.

Wersja elektroniczna uchwały

ikona pliku pdfUchwała nr L/224/2021 Rady Powiatu w Mrągowie z dnia 21 grudnia 2021 r. (PDF, 620.1 KB)

Data i miejsce publikacji:

DZ. URZ. WOJ. WARM-MAZ 2022.498 Ogłoszony: 24.01.2022 - ikona pliku pdfPDF ogłoszony

Rozstrzygnięcie nadzorcze

Ikona pdfRozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko - Mazurskiego PN.4131.53.2022 z dnia 20 stycznia 2022 r. (PDF, 381.5 KB)

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko - Mazurskiego PN.4131.53.2022 z dnia 20 stycznia 2022 r.

Autor: Rada Powiatu

Metryczka

Metryczka
Wytworzono:2022-01-13 12:59przez: Rada Powiatu
Opublikowano:2022-01-13 13:16przez: Izabela Sadłowska
Zmodyfikowano:2022-02-03 13:11przez:
Podmiot udostępniający: Starostwo Powiatowe w Mrągowie
Odwiedziny:254

Rejestr zmian

  • [2022-02-03 13:11:32]Izabela SadłowskaEdycja elementu (rozstrzygnięcie nadzorcze)
  • [2022-01-31 11:50:33]Izabela SadłowskaEdycja elementu (link do Dz. URZ. WOJ. WARM-MAZ)

Banery/Logo